Als remedial teacher begeleid ik kinderen met leerproblemen. In zeer korte tijd is de leerling weer gemotiveerd voor het vak.
Met een actieve,
vaak visuele verwerking presteert de leerling al snel boven eigen verwachting.

Vertrouwen

Het plezier dat ik beleef aan de kinderen is aanstekelijk. Zij voelen de oprechte interesse. In zeer korte tijd bouw ik vertrouwen op met de leerling, de basis om verder te leren.

Leren is associëren

Samen met het kind werk ik na onderzoek aan het specifieke plan dat bij deze leerling werkt: passend binnen de leerstijl van het kind en breder.

Trotse leerlingen

De resultaten lijken te mooi om waar te zijn, maar exact het juiste zetje en aandacht per kind maakt gemotiveerde, trotse leerlingen met hoge prestaties. 

Remedial teacher, mijn omschrijving:

Iemand die in staat is de leerling te kennen als zijn broekzak er eruit te halen wat erin zit.

Begin RT bij de kleuters!
Leerproblemen op latere leeftijd zijn vaak te wijten aan een minder sterke ontwikkeling van getalbegrip op jonge leeftijd. Werk preventief. Zet RT in bij groep 1 en 2.

 

Leren is associëren
Wat herinner je nog goed van de basisschool? Hoe de meester met een zwarte bordstift 6x8=48 op het bord schreef? Of hoe fijn het was dat de juf met veel intonatie voorlas uit dat prentenboek met het kleine gele eendje die steeds een vriendje erbij kreeg?
Leren is associëren. Koppel de te leren stof aan een fijne beleving en het beklijft beter.

Ook voor de kinderen die visueel het beste leren werkt dit erg goed.

 

Basisvaardigheden

Als RT’er bewaak ik de ontwikkeling van getalbegrip bij de kleuters en draag ik bij aan de ontwikkeling. Ik ben erg alert of alle stappen doorlopen worden (in de juiste volgorde) voor het ontwikkelen van een goed getalbegrip. Dit kunnen de diverse vormen van tellen zijn en het kennen van de getalsymbolen, maar ook het in 1x kunnen overzien van hoeveelheden, geordend tellen en het zelfstandig oplossen van splitsproblemen.

Voor taal werk ik aan het fonologisch en fonemisch bewustzijn van de kinderen.

Beheersen de leerling iets niet? In plaats van oefenen oefenen, ga ik eerst een of meerdere stappen terug om te kijken of zij dat wel behaald hebben. Wanneer een doel behaald is, blijf ik het met regelmaat herhalen totdat het echt beklijft.

Er is veel ruimte voor begrip. Begrijpt de leerling de vraagstelling en strategie? De leerling krijgt inzicht in hoe iets werkt, zodat zij het beter onthouden en het kunnen toepassen.

De laatste maanden van groep 2 test ik niet alleen mijn RT-leerlingen, maar alle leerlingen van groep 2 en draag bij aan een perfecte start in groep 3. Dit heeft geleid tot verbluffende cito resultaten in groep 3.

 

Eerst tekenen, dan rekenen

Diverse leerstijlen, dus diverse werkvormen. Ieder kind leert anders. De een pikt het auditief al goed op, de andere door te bewegen of door te zien. Veel kinderen waarbij bijvoorbeeld de abstracte sommen (het automatiseren en memoriseren) niet blijven hangen zijn visueel ingesteld. Zij leren door een zich voorstelling te maken van iets of het ergens aan te associëren. Werken met veel beeldend materiaal en overige visuele ondersteuning kan erg helpen. Samen met de leerling ontdekken we zijn/haar leerstijl en passen we de werkvorm hierop aan.

Creativiteit is sowieso een belangrijk onderdeel in het leerproces. Ook voor de ontwikkeling van ruimtelijk inzicht en probleemoplossend denken.
Of kinderen thuis veel kleuren en knutselen is merkbaar in de resultaten op school.

De aanpak van verhaalsommen sluit hier bij aan: eerst tekenen, dan rekenen. Maak de som beeldend voor jezelf.

 

Niet alleen kennis, maar het kunnen toepassen...

Een bepaalde rekenstrategie, wat taalfeitjes...kinderen verorberen veel kennis. Het uiteindelijke doel is om de kennis toe te kunnen passen in het verdere leven. Het kunnen toepassen! Dat is de rode draad in mijn RT-begeleiding. Door passend materiaal, uittekenen en nabootsen van situaties ontstaat het begrip. Na controle of de leerling het echt begrijpt en zij het inzicht krijgen, volgt de uitwerking met eenvoudige getallen waarna toepast kan worden in diverse situaties. Zo beginnen complexe verhoudingstabellen bijvoorbeeld gewoon met de vraag: Hoeveel benen heeft 1 mens? Hoeveel benen hebben 2 mensen? etc.

 

Samenwerking

Iedere school is anders. In overleg met de school wordt de juiste aanpak gecreëerd. Is een behandelplan voor een aantal leerlingen wenselijk? Willen jullie schoolbreed de basisvaardigheden verhogen?

Remedial teaching is geen bijles. Remedial teaching richt zich (ook) op de manier waarop de leerling leert. Bij bijles gaat het om de inhoud van een bepaald vak.

Rekening houdend met AVG houd ik digitaal de ontwikkelingen bij per kind en is er altijd ruimte voor afstemming en overleg met de leerkracht. Ik zie de kinderen veelal individueel of in kleine groepen. Het sociaal emotionele aspect heeft altijd mijn aandacht.

Bij twijfel over externe onderzoeken of overgang naar de volgende klas kan ik een adviserende rol vervullen.

 

Leren leren

Er kunnen diverse oorzaken zijn waardoor RT opvallend goed werkt bij een leerling. De leerling kan teveel prikkels ervaren in de klas waardoor het een op een beter lukt, andere werkvormen sluiten beter aan, het getalbegrip was nog niet voldoende etc.

Naast het verhogen van de vakkennis draag ik als remedial teacher bij aan het beter kunnen verwerken van de stof. Kinderen krijgen veel informatie binnen. Het zenden van informatie heeft maar weinig effect wanneer er een andere onderliggende oorzaak is van het leerprobleem. Wanneer de oorzaak boven tafel is, wordt er gewerkt aan de doelen van de leerling dat bijvoorbeeld ook executieve functies kan omvatten.

Het begrip staat altijd centraal. Begrijp je echt wat je leert en waarom je (het) leert? "Waarom zit je op school?" is een vraag in de kennismaking met de leerlingen. Kennis en inzicht kunnen lastig zonder elkaar. Wanneer de leerling overeenkomsten, verschillen en samenhang tussen stukjes kennis ziet, groeit het inzicht. Zo ken je de stof niet alleen, maar kun je het ook toepassen!

 

Succesmomenten

Als remedial teacher lijkt het alsof je vooral vakinhoudelijk bezig bent met de leerlingen. Wanneer je geknipt bent voor het vak ben je juist ook op social emotioneel vlak actief met de leerlingen. Even extra aandacht en de leerling succesmomentjes laten ervaren maakt een trots en gemotiveerd kind. De basis om verder te leren. 

 

Het traject

'Scholen' kunnen mijn begeleiding inzetten op individuele leerlingen en/of groepjes. Graag denk ik mee voor een zo goed mogelijke indeling om de begeleiding zo efficiënt en effectief mogelijk in te zetten.

Ook als ouder kunt u begeleiding aanvragen voor uw kind die vastloopt in het leerproces.

Na kennismaking en onderzoek volgt een voorstel voor een behandelingsplan.